American culture - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Josette Toor - WaarBenJij.nu American culture - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Josette Toor - WaarBenJij.nu

American culture

Door: josette

Blijf op de hoogte en volg Josette

11 April 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Met het einde alweer bijna in zicht ben ik afgelopen dagen druk aan de gang gegaan. Niet alleen met school maar ook met uitstapjes.
Mijn research paper met als onderwerp ‘Food waste of households in Bozeman’ voor het van Sustainable Food Systems is ingeleverd. Hiermee heb ik onderzocht hoeveel voedsel een gemiddeld huishouden weggooit, wat ze weg gooien en waarom.
Daarnaast heb ik ook nog als vrijwilliger meegeholpen op een basisschool. Dit was voor een naschoolse opvang waar ditmaal het thema voeding aan de orde was. Basisscholen in Montana zijn groot en besteden veel aandacht aan de gymzaal, die tevens ook als lunchzaal dient.

Met regelmaat worden er in het Fieldhouse, de sporthal van de campus, activiteiten georganiseerd. Zo werd er afgelopen weekend een PowWow georganiseerd. Dit is min of meer een bijeenkomst/ miss verkiezing van Native Americans waarbij ze hun traditionele dansen laten zien in de mooiste kostuums. Heel bijzonder te zien hoe de cultuur van de oudste stam van Amerika is. Ze hebben hun eigen taal, muziek, dans en kleding.
Dit weekend werd er een rodeo georganiseerd waarbij de echte cowboys uit Montana hun kunsten lieten zien. Niet alleen het rijden op stieren werd hier geshowd maar ook rijden op paarden, het vast binden van geiten en kalfjes, paarden racen en lasso werpen. Dit geheel vormde voor mij een beetje een cultuurshock maar de Amerikanen zijn er dol enthousiast over. De enthousiasme bleek toen er halverwege de show een streaker voorbij kwam rennen waarna de politie natuurlijk meteen in actie kwam.
Deze ervaring heb ik heerlijk met vrienden en een goed glas wijn afgesloten. Natuurlijk heb ik het niet te laat gemaakt want de volgende dag stond er weer iets spannends op de agenda, namelijk de laatste dag snowboarden. Om het seizoen af te sluiten zijn we naar Big Sky Mountain geweest. Traditie is om verkleed de pistes af te gaan op deze dag. Het was dan ook niet raar opkijken als er een clown of teletubbie langs geskied kwam. Na ontzettend genoten te hebben van de prachtige pistes, uitzicht en heerlijke zon zijn we moe, gebruind en voldaan naar huis gekeerd. Alsof mijn geluk al niet meer opkon hebben we op de terugweg nog 2 mooses gezien op zo’n 50 meter afstand. Wat zijn ze groot maar wat een pracht beesten.
Ja, mijn liefde voor Montana groeit nog steeds met de dag.

Om het weekend helemaal compleet te maken ben ik samen met Taryn en Barbara op stap geweest. De bestemmingen de oude gevangenis en een mijnen stad.
De tocht door de 135 jaar oude gevangenis was indrukwekkend. De cellen zijn klein, het bloed zit nog aan de muren en de galg staat tentoongesteld in het oude, bijna ingestorte theater. Sinds eind 1960 is de gevangenis gesloten en dat is te zien want vele gebouwen zijn vervalen en daarom ook niet meer te betreden. De kelder is nog wel opengesteld maar niet voor bezoekers onder de 10 jaar, wat uiteraard een reden heeft. De super lange en smalle donkere gang leek meer op een ondergronds trappen huis waar een lugubere sfeer hing. Door naar de patronen van het bloed op de muur te kijken kon je vertellen dat er daar iemand was neergeschoten, meer dan 40 jaar geleden.
Bij de tweede bestemming was de sfeer niet veel beter. Om de mijn te bezoeken zijn we een ‘verboden toegang’ gebied ingereden. Aangekomen bleek zich hier een spookstad te bevinden met verlaten en ingevallen houten huizen, verroeste werktuigen die men vroeger in de mijnen gebruikte en ingevallen oude auto’s. Met angst voor instortingsgevaar zijn we helemaal naar boven geklommen en heb ik al het heftige van de mijn kunnen bekijken. Het is bizar om te bedenken hoe men vroeger in een mijn heeft kunnen werken. Dat ze nu ook niet meer toegankelijk zijn voor publiek begrijp ik helemaal..

De afgelopen dagen hebben me dus verschillende kanten van Montana en de Amerikaanse cultuur laten zien. Van indianen tot cowboys en van de Rocky Mountains tot de lugubere gevangenis en mijnen…

  • 12 April 2010 - 04:44

    Sjaak:

    Leuke foto's en een leuk verhaal. En had de tandarts nog gaatjes in je kiezen gevonden? En 'Bassie from Holland' nog bij de rodeo gezien?

  • 12 April 2010 - 07:46

    Kaj:

    Heej schat, wel super vet om zo'n oud stadje je te kunnen zien. Wel Beetje western achtig;). Die rodeo leek me ook echt vet om te zien. Wij gaan dus volgend jaar op wintersport?

    kuzy kus.. hvj.

  • 12 April 2010 - 08:43

    Annita:

    Je bent maar druk met van alles en nog wat! Geniet deze laatste weken nog even enorm...zo te zien lukt dat aardig. En wat zag ik...jij lag niet te slapen in de auto ;-) maar zowaar iemand anders.Wonderen zijn er altijd en overal.
    Liefs met je stiekumme proost momenten

  • 12 April 2010 - 11:17

    Kim:

    Hii Joosie,
    Wat een indrukwekkend verhaal met foto's! Iehw, die gevangenis ziet er echt heel creepy uit. En het boarden heb je helemaal onder de knie zo te zien? Je ziet er goed uit meis!
    Liefs X Kim

  • 12 April 2010 - 13:32

    Ricardo:

    Wat supervet! Doet me een beetje denken aan dat concentratiekamp in Praag, weet je nog? Dat was ook vrij heftig.

    Have fun nog daar de laatste weken :)!

    Liefs!
    Ricardo

  • 13 April 2010 - 21:42

    Saartje:

    Grappig om te lezen dat de Amerikaanse cultuur bij jullie heel anders is dan de Amerikaanse cultuur bij mij.
    Ik probeer er zo veel mogelijk van te zien, en dat lukt me aardig. Maar jullie zo te zien ook! Geniet van de laatste weken, en niet te hard studeren he? :P

  • 15 April 2010 - 20:55

    Rene En Sylvia:

    He Joos !

    Dat rodeo rijden is andere koek he!
    Niet te vergelijken met een lesje in de manegebak of een Tinkerrit op de hei.
    Wel heel erg leuk om mee te maken lijkt me.
    Geweldig ook die prachtige indianen outfits.
    En jammer wel dat jouw stoere cowboy hier weer thuis op de bank zit.

    Tot over een paar weken !

    Veel liefs.

  • 16 April 2010 - 09:08

    Anne Doornbos:

    Wauw wat een prachtige foto's Josette!
    Geniet nog van de laatste weken daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Druk aan de studie!!

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2011

Verdiepingscursus # 2

23 Maart 2011

Goodbye Cali, Hello Bozeman (Home)

18 Maart 2011

Back in The States!

14 Mei 2010

Joos went Montana

02 Mei 2010

Pioneer Ranch
Josette

Omschrijving: Hey! Spring Semester 2010 zal ik in Montana volgen! Sterker nog, aan Montana State University! Hier zal ik gedurende 4 maanden héél hard aan de studie gaan om een stapje dichter bij mijn doel te komen: 'een slimme carriere vrouw worden'! Middels deze site wil ik jullie op de hoogte houden van alles wat ik meemaak! Liefs Josette

Actief sinds 12 Dec. 2009
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 52846

Voorgaande reizen:

06 Januari 2010 - 15 Mei 2010

Druk aan de studie!!

Landen bezocht: